Haar zaak lijkt goed te draaien. Toch staat ze op het randje van opgeven

Haar zaak lijkt goed te draaien. Toch staat ze op het randje van opgeven

Ellen lijkt het goed voor elkaar te hebben. Volle workshops. Een traject bij een gerenommeerd instituut. Een volle agenda met coachings en trainingen.

Gaat het werkelijk naar haar zin?

‘Ik hou hier niks aan over, Inge’, zegt ze somber, en ze somt alle kosten op.

Wat is er werkelijk aan de hand?

Ze klopt mega veel uren. Het start maandagochtend en stopt pas zaterdag middag, inclusief avonden. Bij het ondernemen zelf voelt ze geen plezier. Het is makkelijk te veel.  Ze voelt zich vastzitten.

Ook al doet ze dolgraag wat ze doet, is het schrijnend. Want hoe moet het verder?

Ze is jammer genoeg niet de eerste topcoach of toptrainer die het risico loopt op te geven als ondernemer.

Waarom? Ze mist ondernemersvaardigheden.

Ben je benieuwd naar de fouten die ze maakt?

  • Ze benadert haar zelfstandig zijn te veel als een hobby

Een hobby: dat is iets dat geld kost. Een zaak: dat is iets dat geld opbrengt. Ze zorgt er te weinig voor dat haar zaak voldoende opbrengt.

Om als ondernemer te zorgen dat je zaak opbrengt, dien je de kennis te hebben om je bedrijf zo in te richten dat het kan opbrengen. En dien je sterk in je schoenen te staan.

Gelukkig kan je op beide vlakken groeien!

  • Ze doet alles zelf, van facturen tot catering verzorgen

Het lijkt financieel interessant om alles zelf te doen. Want zo verminder je kosten.

Tegelijkertijd is het een grote valkuil.

Op het moment dat jij zelf iets doet, waarvoor je een ander kan inschakelen voor een lager bedrag, maak je verlies. Want dat uur kan jij niet met een klant werken.

Anders gezegd: werk je met een klant en laat je tegelijkertijd iemand het werk uitvoeren dat niet jouw allerliefste bezigheid is (facturen maken, koken, poetsen, website beheren,…), dan hou je er netto gezien aan over.

Dus ja, je kan meer verdienen als je je richt op waar je goed in bent en graag doet. En zo optimaliseer je de uren die je hebt!

  • Ze vraagt veel te weinig voor alle expertise die ze bezit

‘Ik vraag nog steeds 50€ voor een coaching. Mensen die ik opleid vragen het dubbele. Ik maak anderen rijk.’, klinkt het gefrustreerd.

Het is inderdaad bangelijk om je prijzen te verhogen, als je niet weet hoe.

Wat is echter de keerzijde?

Om dit inkomen te verkrijgen werkt ze teveel. Ze heeft hierdoor geen tijd om interessante opdrachten aan te nemen. Ook heeft ze, zowel vanuit tijdsgebrek als geldgebrek weinig mogelijkheid om  in zichzelf te investeren. Een verliespositie voor iedereen, uiteindelijk ook voor de klant. Niemand is erbij gebaat als het Ellen te veel wordt en als ze geen reserves heeft.

Gelukkig zijn ondernemersvaardigheden te leren:

  • Zodat je aan een zaak kan bouwen die een prettig en verdiend inkomen geeft,
  • zodat je zekerheid hebt over aankomende klanten,
  • zodat je ook die tijdvrijheid hebt om bezig te zijn met wat je lief is, ook buiten je werk.

Daarom organiseert Bureau Stroom het Groei-Event op 4 mei 2018: verdubbel je inkomen met wat je het allerliefste doet.

Hierin leer je:

  • Hoe je makkelijke groei-stappen kan zetten als ondernemer, als je ze weet
  • Een systeem om succesvol te zijn op elk werkgebied
  • Van twijfel naar sterk staan
  • Hoe je aanzienlijk betere resultaten kan boeken
  • met als bonus ‘de mega mindset-boost voor ondernemers’ (mp3) waardoor je telkens weer met nieuwe energie verder kan.

Schrijf je hier in. Hoe vroeger je inschrijft, hoe groter de early bird korting!

Deze investering rendeert jaar na jaar. Het zou zomaar kunnen dat je je omzet door je investering verdubbelt, omdat je slimmer gaat ondernemen. Wie weet halveer je door slimme systemen ook nog eens je werktijd. Dubbel profijt!

Zo kan je weer genieten van je durf als ondernemer, en geniet je weer van je gezin of vrije tijd! En … dat mag best. Meer nog: het is een noodzakelijk ingrediënt voor duurzaam succes.

By | 2018-03-23T11:51:53+00:00 februari 26th, 2018|Durf, Ondernemen|0 reacties

About the Author:

Laat een reactie achter