Opleidingen met zorg: Versterk welzijn, positiviteit en veerkracht!

/Opleidingen met zorg: Versterk welzijn, positiviteit en veerkracht!
Opleidingen met zorg: Versterk welzijn, positiviteit en veerkracht! 2017-07-20T11:25:23+00:00

Opleidingen met zorg: versterk welzijn, positiviteit en veerkracht van medewerkers!

Wat fijn van je interesse.

Hier vind je een overzicht van ons aanbod.

Vorming, training en opleiding op het vlak van welzijn, stressreductie, preventie van burn-out, positiviteit, zelfvertrouwen en communicatie. Omdat je medewerkers van tel zijn. Op veerkrachtige werknemers kan je rekenen!

Bureau Stroom kan rekenen op de inzet van gepassioneerde, ervaringsgerichte trainers en coaches.

We hebben trouwens méér in petto dan wat je hier vindt. Omdat we graag vanuit dialoog tot een aanbod op maat van je organisatie komen. Contacteer ons gerust!

Fit in je hoofd (2 dagdelen)

  • Vind je het belangrijk om goed in je vel te zitten?
  • Neem je graag tijd voor jezelf?
  • Ben je graag veerkrachtig, ook op moeilijke momenten?

Dan is Fit in je Hoofd iets voor jou!

Met deze vorming leer je controle over je eigen leven te hebben. Je leert jezelf te waarderen. Je kan het hoofd bieden aan stress en tegenslag. Je leert positief in het leven te staan.

En dat voelt goed! Via 10 tips kan je zélf aan de slag met je eigen veerkracht.

In elke sessie gaan we dieper in op 5 tips op verschillende manieren.

Dynamisch ontstressen via ademhaling en rustige beweging (één dagdeel)

Druk, druk, druk. Je zorgt hier voor iets, je springt daar bij. Op het werk, thuis, kinderen en ouders die hulp nodig hebben. In de drukte van elke dag spoed en haast je je verder. Je hoofd loopt af en toe over. Soms lijkt het zelfs of je geen tijd hebt om adem te halen. Je moet maar door.

 

In deze module gaan we dieper in op ontstressen. Dit doen we via ademhaling en zachte beweging (yoga).

Deze resultaatgerichte doe-training geeft handvaten die een daadwerkelijke steun bieden in het omgaan met dagelijkse stress.

Deze handvaten, naast het contact en de uitwisseling met collega’s, helpen deelnemers om gemotiveerd, gesterkt en mentaal verfrist verder aan de slag te gaan.

Begrijpen en begrepen worden – doelgericht communiceren (één dagdeel)

We communiceren voortdurend met mensen rondom ons, we praten, lachen, schreeuwen,… We  zenden onze boodschap de wereld in en hopen dat deze goed begrepen wordt door de mensen rondom ons. Maar soms loopt het mis! Welke obstakels zorgen ervoor dat we soms niet goed begrepen worden? Dat er misverstanden ontstaan? En belangrijker nog, wat kunnen we er zelf aan doen om dit te vermijden?

In deze workshop leer je  assertief reageren door het gebruik van ik-boodschappen. Gaan we na hoe belangrijk ons non-verbaal gedrag is en hoe we dit kunnen gebruiken om tot een betere communicatie te komen.

Heel praktijkgericht gaan we bekijken wat je best doet in onderstaande situaties:

  • Hoe reageer ik op een klacht?
  • Hoe ga ik om met feedback?
  • Hoe uit ik mijn eigen frustratie aan een klant/werkgever?
  • Hoe zorg ik ervoor dat er écht naar mij geluisterd wordt?
  • Wat als ik geconfronteerd wordt verbale agressie op het werk?

Interactieve workshop waar we met elkaar in dialoog gaan en de aangereikte tools gaan proberen te toe passen op waargebeurde dagdagelijkse situaties met behulp van creatieve oefeningen in kleine groepjes en groepsdiscussies.

Een grotere gezondheid en meer geluk via 5 elementen

Leer jezelf en je kwaliteiten kennen via de taal van je lichaam

In deze workshop gaan we aan de slag met Lu Jong, een oeroude Tibetaans systeem van bewegingen en ademhalingen ter bevordering van gezondheid en geluk in je werk en in je privé. Het zijn eenvoudige bewegingen die door iedereen (en op een stoel) kunnen uitgevoerd worden. Positieve effecten zijn snel voelbaar en dit op velerlei gebieden: de kwaliteit van de slaap, emoties en stemming, concentratie en geheugen, fysieke problemen, bewust leven,…

      
In deze workshop leren we via lichaamsoefeningen onszelf kennen en balanceren: heb jij te weinig vuur zodat je geen interesse meer hebt of heb je teveel vuur zodat je opgebrand kan raken? Ben je niet flexibel waardoor je ‘vast’ komt te zitten of regelmatig ‘botst’ met je omgeving ? Of ben je te flexibel waardoor je iedereen’s vriend bent, maar je eigen geluk steeds op de 2de plaats zet?

Via het aanleren van 5 Tibetaanse yoga oefeningen gaan we bij onszelf letterlijk voelen welke oefening ons goed ligt en welke niet. Op basis van onze eigen waarneming merken we welke elementen en kwaliteiten in balans zijn en niet. We leren deze bij onszelf te herkennen en te benoemen. We leren in welke situaties deze in ons voordeel en in ons nadeel spelen.

We wisselen in groepjes tips en tricks uit die voor meer balans kunnen zorgen (zowel lichamelijk als geestelijk). Op het einde van de workshop ontvangt iedere deelnemer een overzicht van de 5 oefeningen, de gekoppelde kwaliteiten in & uit balans en tips en tricks…

Het resultaat van deze systematiek is voor velen ’verrassend herkenbaar’: een eye-opener dus!

 

Gezien de benodigde ruimte, slechts 12 deelnemers per groep.

Meebrengen: matje (of grote handdoek), 2 kleine kussentjes en gemakkelijke losse kledij om soepel te kunnen bewegen.

Efficiënt en veerkrachtig communiceren

In deze workshop leer je  assertief reageren door het gebruik van ik-boodschappen. Gaan we na hoe belangrijk ons non-verbaal gedrag is en hoe we dit kunnen gebruiken om tot een betere communicatie te komen.

Heel praktijkgericht gaan we bekijken wat je best doet in onderstaande situaties:

  • Hoe reageer ik op een klacht?
  • Hoe ga ik om met feedback?
  • Hoe uit ik mijn eigen frustratie aan een klant/werkgever?
  • Hoe zorg ik ervoor dat er écht naar mij geluisterd wordt?
  • Wat als ik geconfronteerd wordt met verbale agressie op het werk?

Leuke interactieve training waarbij de achtergronden liggen in assertiviteit en conflictvrije communicatie.

Leerdoelen:

  • Actief luisteren naar wat er effectief gezegd wordt.
  • Binnen jouw communicatie, bewust worden van je eigen gedachten en interpretaties.
  • Kom op voor jouw behoeften en durf ze assertief te benoemen.
  • Wat doe ik met de behoeften van anderen? Empathie en afbakenen!
  • Bewust worden van jouw emoties in communicatie en ze gepast uiten.
  • Leer om “Neen” te zeggen en ook te horen.
  • Oneens zijn mag, doch op een geschikte en respectvolle manier je meningsverschil duiden is het doel.
  • Gepaste complimenten zijn grote stimulatoren voor jezelf en je omgeving.
  • Oefen rond concrete alledaagse situaties.

Opzet:

  • Sterk interactief: leren en inoefenen.
  • 1 volledige dag.
  • Groepsgrootte: maximum 15 deelnemers.
  • We zijn veerkrachtig naar behoeften en verlangens.

Flexibel omgaan met werkdruk en stress

We hebben het allemaal druk, wat doen we eraan om samen minder stressvol te reageren?

Leerdoelen:

  • Persoonlijke stressoren leren ontdekken
  • Wat is het verschil tussen stress en werkdruk?
  • Hoe gaat mijn brein om met stress?
  • Emoties en stress. Je zou jezelf eens moeten zien hoe je reageert als je onder druk komt!
  • Hoe kan ik de anderen beter begrijpen?
  • Wat kunnen we samen doen om werkdruk aan te pakken?
  • Toepassen van de 4 R’s om je welzijn te verhogen.

    • Relativeren. Hoe kan ik rationeler denken als ik onder stress kom?
    • Rustige houding. Acceptatie en een rustige houding maken je zen.
    • Relatie naar de anderen? Hoe kan ik de druk van anderen verminderen? Hoe plaats ik zelf minder druk naar mijn omgeving?
    • Resultaat. Welke richting geef ik aan mezelf om mijn werkdruk te verminderen?

Opzet:

  • Sterk interactief: bewust worden en inzicht verweven om het samen aan te pakken.
  • 1 volledige dag.
  • Groepsgrootte: maximum 15 deelnemers.
  • We zijn flexibel naar behoeften en verlangens.

Ergonomisch ruggebruik: mijn persoonlijk welzijn

Leerdoelen:

  • Hoe functioneert mijn rug?
  • Wat doe ik fout en waarom is het belastend?
  • Welk is mijn eigen verantwoordelijkheid in correct ruggebruik?
  • Aanleren van correct ruggebruik bij

      • rechtstaan
      • zithoudingen
      • bukken
      • tillen van personen of lasten
  • Vele tips om het rugveilig te doen.
  • Aanleren van rugoefeningen

Opzet:

  • Bewust worden, doen en toepassen
  • Halve dag.
  • Groepsgrootte: maximum 12 deelnemers.
  • We zijn veerkrachtig naar behoeften en verlangens.

Een (h)echt team via Boxing Business

Teams Coachen via boksoefeningen. Leer jezelf en je collega’s echt kennen, zo wordt je een (h)echt TEAM !

Boxing Business is een originele en doeltreffende bedrijfstraining die van een groep een team maakt. De theorie wordt op een speelse en actieve manier aan de praktijk gekoppeld omdat mensen veel sneller en doeltreffender leren door ervaring en confrontatie. Elkaar beter leren kennen geeft begrip en begrip geeft ruimte in communicatie en omgang. De training helpt je om vanuit een ander perspectief te gaan kijken en vanuit een gemeenschappelijke visie te werken aan een gezamelijk doel. Conflicten verdwijnen als sneeuw voor de zon als je elkaar begrijpt !

Ken elkaars kwaliteiten en laat deze optimaal werken voor het team. Dit is wat Boxing Business verwerkt in zijn sportieve en vermakende workshops/trainingen.

Boxing Business is een uniek concept dat praktijk koppelt aan theorie, via boks- en andere fysieke oefeningen inzicht krijgen in hoe het beter kan.

In 4 stappen een positieve werksfeer.
Tevreden werknemers zijn efficiënter en effectiever!

Ergernissen, conflicten, omslachtige procedures, druk, miscommunicatie… Het vergemakkelijkt de samenwerking niet. Het weegt op de sfeer.

In deze praktische training gaan we onderzoeken waar men tegen aanloopt. Veel zaken zijn een gegeven, en kunnen niet veranderd worden. Hoe we er (samen) mee omgaan, daarvoor kunnen we echter kiezen. Vaak zijn issues tussen afdelingen en onder collega’s te herleiden tot een onvoldoende afgestemde communicatie. Vaak wordt er net niet over de essentie gepraat.

En daar zit ook het verlies aan energie en efficiëntie.

Het optimaliseren van deze communicatie geeft niet alleen een meerwaarde voor werkrelaties, ook een betere samenwerking en het makkelijker en efficiënter bereiken van resultaten.

Communiceren met impact is te leren.

Met behulp van het 4-stappenmodel van verbindende communicatie scherpen we luister- en spreekvaardigheden aan, waardoor misverstanden worden voorkomen en gesprekken (w)meer impact hebben.
Het programma kan op maat worden uitgewerkt, zodat het nauw aansluit bij de noden en behoeften die er op verschillende niveaus spelen.

 

Thema’s waarrond we ook ervaring hebben zijn:

  • Omgaan met diversiteit
  • Evalueren en bijsturen met het oog op zelfsturing en eigenaarschap
  • Verbindende besluitvorming

 

Blink uit! Schat anderen beter in en optimaliseer je communicatie

Specifieke trainingen in lichaamstaal kunnen een groot verschil maken, zeker als je in je werk met veel mensen in contact komt, zoals HR, sales, leerkrachten, zorgpersoneel, leidinggevende functies. Zo kan je sneller leren zien wat er in anderen omgaat.

In dag(deel) 1 krijg je zicht op de basisprincipes van lichaamstaal, zoals eerste indruk, persoonlijke ruimte, rapport opbouwen, spanning herkennen, waardoor je

  • Kan zien wat iemand voelt of denkt (omdat je 101 interpretaties en 7 Micro-Expressies kent)
  • je eigen authenticiteit ontdekt en deze krachtiger naar buiten kan laten zien
  • overtuigender en efficiënter communiceren in elk gesprek (omdat je zaken ziet waar 99% anderen niet van bewust zijn)

Dag(deel) 2 gaat in op de Blink™ Gesprekstechniek: door specifieke zaken te zeggen en de lichaamstaal van de ander te observeren weten wat de ander denkt of voelt.

  • Zo kan je een gesprek direct sturen in de richting van je doel
  • Je wint aan tijd
  • Je communicatie wordt efficiënter en effectiever

Dag(deel) 3 gaat over gezichtsuitdrukkingen. Je ontdekt hoe we spanning en emoties uitdrukken in het gezicht

Dit helpt je om:

  1. een beter besef te krijgen van hoe je zelf overkomt bij anderen, en wat beter kan;
  2.  je eigen authenticiteit te ontdekken en naar buiten te laten komen,
  3. anderen beter kunnen inschatten omdat je hun lichaamstaal beter begrijpt,
  4. te weten wat je kan doen om mensen op hun gemak te stellen,
  5. efficiënter en constructiever te communiceren,
  6. in gesprekken die informatie te krijgen die je wilt.

Duur van elk deel: halve tot hele dag, afhankelijk van hoe gedetailleerd men de kennis wil.

Power moves of Krachtige Lichaamstaal

We kijken naar:

– houdingen en handgebaren die je helpen om stevig te staan en zelfzeker over te komen.

–  wat je voor een stresserend moment – zoals een presentatie of job interview, of een onbekende klant – kan doen om je zekerder en rustiger te voelen.

– waar je op let om een goede connectie op te bouwen met anderen

Hierbij komen naast inzichten vanuit Lichaamstaal ook oefeningen uit taiji aan bod.

Duur van training: 2 tot 3 uur

Taiji en het belang van een goede lichaamshouding bij stress, burn-out en andere stress-gerelateerde klachten

Taiji is oorspronkelijk een Chinese gevechtskunst. Tegenwoordig worden de energetische oefeningen vooral gebruikt om je gezondheid en welzijn te verbeteren. Je wordt je meer bewust van je lichaam en je houding. Dit heeft een lichamelijk effect – je ontspant de spieren en je opent de gewrichten – maar emotioneel en mentaal voel je je beter, lichter. Je zal merken dat geleidelijk aan je bepaalde zaken beter kan loslaten.

Je wordt je bewuster van wat je doet, wat je moe of gestresseerd maakt, en hoe je daar beter mee kan omgaan. Je wordt rustiger in je hoofd en je voelt je frisser en energieker.


Je wordt fysiek, emotioneel en mentaal sterker, veerkrachtiger en weerbaarder. Je leert door beweging, lichaamscorrectie en meditatie een sterke interne energiekracht ontwikkelen. Die maakt je soepeler en fitter.
Regelmatige training heeft een reinigend effect op elke persoon (jong en oud) met een algeheel evenwicht in lichaam en geest als resultaat.

Uitstekend voor alle stressgerelateerde klachten en chronische aandoeningen zoals burn-out, chronische vermoeidheid of pijn, lage rugpijn en andere gewrichtsklachten.

 

Tijdens een sessie van 3 uur geven we uitleg over een efficiënter gebruik van je lichaam en doen enkele basisoefeningen:

– de beste houding, staand en zittend

– oefening om de wervelkolom uit te rekken

– oefening om de schouders te ontspannen

– oefening om je bewust te worden van je lichaam en je ademhaling.

– zit- en ligoefeningen

Trainers

Klik hier om Inge haar profiel te bekijken
Na mijn studies handelswetenschappen heb ik vrij snel ondervonden dat ik liever met mensen bezig ben dan met cijfertjes en gaf ik mijn carrière een andere wending.

Ik werk sinds 2001 als trainer-coach bij Azertie GOB waar ik personen met een functiebeperking begeleid in hun zoektocht naar een nieuwe uitdaging en workshops geef.

Doorheen de jaren heb ik verschillende cursussen en workshops gevolgd rond coaching, training en mentaal welzijn. In mijn job heb ik veel praktijkervaring opgedaan in het motiveren en activeren van mensen. 

Deze ervaring gebruik ik nu om mijn workshops zo doelgericht en dynamisch mogelijk te maken.

Ik bied commerciële trainingen aan, trainingen rond communicatie, social media trainingen en praktijkgerichte workshops voor de werkvloer zoals: een sterk onthaal, klantvriendelijkheid, professioneel telefoneren en verschillende software pakketten (Office, Navision).

Volgens mijn cursisten is mijn grootste troef mijn optimisme en enthousiasme!

Gecertificeerde Lu Jong Yoga Teacher, gepassioneerd door mensen & bewegen (in het hoofd & in het lichaam)
Loopbaancoach & outplacementbegeleider

(°14 juni 1977). . Ik ben een motivator en een inspirator en daarom train ik mensen om het beste uit zichzelf te halen vanuit mijn levensvisie. Go for Goals is mijn bedrijf en het omvat twee concepten: Move2FeelBeautiful en Boxing Business. Beide concepten maken gebruiken van boks- en fysieke oefeningen.
Ik houd van sporten, koken, ontwikkelen, lezen, ontspannen en plezier maken!
gino de gruyter
Cereon bvba:  Therapie – Coaching – Training

Hij werkt steeds vanuit zijn 25-jarige ervaring als kinesitherapeut met specialisatie als stress- en burn-out therapeut. Naast individuele coaching en therapie is hij onderlegd in diverse trainingen: ergonomie en rugschool, assertiviteit en conflictvrije communicatie, stressbeheer en werkdruk, timemanagement, coaching en train the trainer, emotionele intelligentie en veranderingscompetenties.  

Hij zorgt ervoor dat zijn opleidingen dynamisch, ervaringsgericht en interactief zijn. Mensen beter laten functioneren is zijn sterkste punt, door hen zowel mentaal, emotioneel,  communicatief als doelgericht in beweging te brengen. Ervaring en zijn ruime bagage over de onderwerpen zijn de grote troef in de trainingen van Bart.

Ik zie het als mijn missie in mijn werk om mensen te begeleiden om een beter inzicht in lichaamstaal en lichaamshouding te ontwikkelen, en zo hun fysiek, emotioneel en mentaal welbevinden verbeteren. Via het lichaam kunnen we mentale en emotionele processen ingrijpend veranderen en zo een transformatie teweeg brengen in hoe we in deze wereld ‘staan’.

Mijn opleidingen en gevarieerde werkervaring stellen me in staat om op verschillende vlakken te coachen, met inbegrip van fysieke gezondheid, concentratie, waarneming, communicatie en effectieve zelf-presentatie.

Een overzicht van mijn voornaamste studies en ervaringen:
Rechten (Rijksuniversiteit Gent) en Europees Recht (Université Libre de Bruxelles).
Chinese energie-oefeningen (Taijiwuxigong en Taiji), Buqi Institute International
Acupunctuur en Chinese kruiden, London College of Traditional Acupuncture and Oriental Medicine (met klinische training in het Ho Chi Minh City Acupuncture College in Vietnam)
Geweldloze Communicatie, Pat Patfoort
Bemiddeling, Universiteit Antwerpen
Lichaamstaal, Centrum voor Lichaamstaaltraining

Ik ben Trainer en Coach in Lichaamstaal en Partner van het Centrum voor Lichaamstaal in Antwerpen, waar ik een gespecialiseerde cursus in ‘power moves’ of krachtige lichaamstaal heb ontwikkeld. In die cursus breng ik mijn inzichten en ervaringen uit Taiji en lichaamstaal samen.

Sofie-Ann Bracke

Heb je het gratis, waardevolle e-book ‘Test je Innerlijk Leiderschap’ al aangevraagd? Je krijgt er vanzelf mijn beste artikels over zelfvertrouwen, goed voelen, optimaal zijn, gepubliceerd in o.a. Jobat, in je mailbox.E-book Innerlijk Leiderschap BureauStroom

Je kan het hier doen!

Graag tot snel!

Hartelijke groeten, Inge

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save